کد مطلب:301423 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143

کیفر سهل انگاری نسبت به نماز


29- روزی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم پرسید كیفر آن زن و مردی كه نماز را سبك بشمارند چیست؟ فرمود: ای فاطمه هر زن و مردی كه نسبت به خواندن نماز سستی كند خداوند او را به پانزده چیز گرفتار می نماید:

شش تای آن در دنیا، سه تا در هنگام مردن، سه تا در قبر، و سه تا در روز قیامت هنگامی كه سر از قبر بردارد، اما آن شش چیزی كه در دنیا دامن گیر او می شود: عبارتند از آن كه خداوند بركت را از عمر و روزی او برمی دارد، سیما و چهره صالحین را از او برطرف می سازد، هر كار و عملی كه انجام دهد مزد و پاداشی نمی گیرد، دعایش به آسمان بالا نمی رود و ششم آنكه بهره ای در دعای صالحان نخواهد داشت.

و اما آن چیزهائی كه به هنگام مردن به او می رسد اولش آن است كه ذلیل و خوار از دنیا می رود، دوم آنكه گرسنه از دنیا می رود، و سوم آنكه تشنه می میرد به طوری كه اگر از تمام نهرها و جویبارهای دنیا بیاشامد سیراب نخواهد شد.

و اما بلاهائی كه در قبرش به او می رسد: اول آنكه خداوند فرشته ای را مامور می كند كه او را در قبرش شكنجه دهد، و دوم آنكه قبرش را تنگ می كند، سوم آنكه ظلمت و تاریكی وارد قبرش می شود.

و اما سه آفتی كه در روز قیامت به هنگام سر برداشتن از قبر به او می رسد: اولش آنست كه خداوند فرشته ای را مامور او می كند كه او را با صورت به زمین بكشاند در حالیكه مردم او را می نگرند، دوم آنكه به سختی از او حساب كشیده می شود، و سوم آنكه رسول خدا نظر لطف و محبت خود را به او نمی اندازد و از او روی برمی گرداند، و عذابی دردناك


خواهد داشت. [1] .


[1] نوري، حاج ميرزا حسين، مستدرك الوسائل 1/ 171- 172.